Body in white (BIW) is de fase in de autofabricage waarin het frame van een autocarrosserie is samengevoegd, dat wil zeggen vóór het schilderen en vóór de motor, chassisonderdelen of bekleding (glas, deursloten/handgrepen, stoelen, bekleding , elektronica, enz.) in de structuur zijn geïntegreerd. Assembleren van een “body in white” omvat verschillende technieken zoals lassen (punt, MIG/MAG), klinken, clinchen, lijmen en lasersolderen. De term is afgeleid van fabricagepraktijken vóór stalen unibody-monocoques – toen autocarrosserieën werden gemaakt door externe bedrijven op een afzonderlijk chassis met een motor, ophanging en bumpers eraan bevestigd. De fabrikanten bouwden of kochten houten carrosserieën (met dunne, niet- metalen constructieplaten aan de buitenkant) om op het frame te schroeven. De body’s werden voorafgaand aan de uiteindelijke kleur wit geverfd.
Bij het onderstaande “body in white” project hebben we een machine ontworpen die de langsdrager van verschillende SUV-modellen middels puntlassen produceert.
Ons ontwerp aandeel bestaat uit twee lasmallen en een grijper welke het onderdeel automatisch uit de lasmal kan halen. De uitdaging was dat wij twee blikdelen die over elkaar heen lagen moesten lassen. Er is een extra las-stap aan het proces toegevoegd, waarbij het tweede blik met een lift omhoog komt. Dit is goed te zien in de onderstaande video waar de machine “droog” (zonder product) aan het lassen is.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.