In 2017 was het eerste ontwerp, de LCC60, gereed; een kraan met één lier die 60 ton omhoog kan tillen. Met zes hydraulisch uitschuifbare armen tussen de kraan en de mast van de turbine kon de kraan zich omhoog trekken. Na de LCC60 zocht Lagerwey, onderdeel van turbinebouwer Enercon GmbH, een tweede klimmende kraan, die tot 140 ton kan tillen om grotere windturbines te bouwen. Hiervoor stapte de windturbinebouwer, net als bij de eerste klimmende kraan, naar ingenieursbureau MechDes Engineering, die de concept, basic en detail engineering van de LCC140 verzorgde.
De LCC140 bouwt de windturbinetoren op en gebruikt deze vervolgens om verder omhoog te klimmen. Helemaal bovenin gekomen plaatst de kraan de nacelle, generator, hub en bladen.
Eenvoudigweg alles groter maken dan bij de LCC60 zou niet werken, omdat de belasting op de windturbinetoren dan te groot zou worden. De oplossing daarvoor zijn twee stabilisatiearmen die zich als een kind bij zijn moeder half om de mast klemmen en daarmee de belasting op de toren verdelen. Verder bevestigt de LCC140 zich met twee zogenoemde slede aan de in de mast gemaakte kraanpunten. Bij het klimmen, schuift de onderste slede naar een hoger kraanpunt. De bovenste slede laat de mast los, waarna de kraan zich omhoog duwt. Ook de bovenste slede ankert zich opnieuw vast aan een kraanpunt. De kraan is nu weer klaar voor gebruik.
Ook heeft de LCC140 een zogenoemde blade beam, waarmee de kraan een turbineblad aan twee kabels omhoog hijst, zodat deze ook bij windkracht 6, zonder gebruik te hoeven maken van stuurlijnen, bladen kan monteren. De LCC140 verkort de totale bouwtijd van een windturbine aanzienlijk ten opzichte van een conventionele kraan en je bent minder afhankelijk van wind-arme dagen. Andere voordelen van de LCC140 zijn het beperkte gebruik van vrachtwagens voor het vervoer van de kraan (>100 versus nu 11 vrachtwagens) en voor de opbouw ter plaatse is er veel kleiner stuk grond nodig dan bij een conventionele kraan, die je horizontaal samenbouwt. Met de LCC140 kun je hierdoor windturbines plaatsen op locaties waar dat voorheen niet mogelijk was. Inmiddels zijn er al twee van deze kranen gebouwd en volop in bedrijf.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.